lördag 4 oktober 2008

Müsli

Igår kväll gjorde jag müsli. Jag hittade ett recept på internet, jag tror det är GI-müsli. Den blev i alla fall jättegod! Här är receptet om någon blir sugen:

200g havregryn
200g rågflingor
100g grovt hackade katrinplommon (jag tog russin istället)
100g grovt hackade aprikoser (torkade)
100g grovt hackade nötter (hasselnötter, valnötter och sötmandel)
1 skårad vaniljstång
1 -1½ msk malen kanel
1 -1½ msk malen kardemumma
3 msk psylliumfrön (jag tog solrosfrön istället)
4 msk rapsolja/matolja
4 msk vatten

Blanda havregryn, rågflingor & kryddorna och bred ut blandningen i en långpanna. Droppa olja och vatten över och blanda om. Rosta i 225 grader i 10 minuter. Tillsätt nötterna och rosta vidare i ca 5 minuter. Müslin är klar när den är gyllene och doftar gott. Låt svalna och tillsätt sedan psylliumfrön, aprikoser, plommon och vaniljstång. Blanda ihop och skaka om.Förvara i lufttät burk. Låt gärna müslin stå ett tag så den hinner ta åt sig smak av vaniljstången.


Idag har jag varit på stan med Sandra. Jag köpte födelsedagspresent till Andreas som fyller år på fredag. Sen köpte jag även en kofta på Gina Tricot. Men NU får det vara slut på allt shoppande! Jag har snart inga pengar kvar! Dessutom så kommer jag ju få betydligt mindre pengar denna månaden, så nu måste jag skärpa mig och spara resten. I alla fall tills vi ska till Ullared ;) Vi ska dit i början av november. Jag längtar! :)

1 kommentar: