torsdag 2 oktober 2008

Norska, kanske världens skönaste språk!

Jag älskar det norska språket, det är ju så glatt, trevligt och mysigt! Ibland har det dock dom mest underhållande ord man kan tänka sig. Vet ni till exempel vad grodyngel heter på norska? RUMPETROLL! Det är sant, jag lovar! :)

Några andra ord jag tycker är roliga:

Gurka – Agurk. Dom har ju a:et på fel ställe! :)
Jordnötter – Peanøtter. Från engelskans peanuts kanske? :)
Krukväxt – Potteplante
Båtluffa – Øyhopping
Skallerorm – Klapperslange
Dubbdäck – Piggdekk
Vindrutetorkare – Vifteremmer
Takfläkt - Takvifte
Nalle Puh – Ole Brumm. Så sött! :)
Snabel-a (@) – Alfakrøll.
Läsk – Brus
Alkoläsk – Rusbrus.

2 kommentarer:

  1. Sv; Hejsan! :D Hehe. Jag städar på lasarettet i Helsingborg. Börjar kl 5 varje morgon och brukar lägga mig vid 21 på kvällen. ;p

    SvaraRadera
  2. Sv; 8 timmar om dagen :) Japp måndag till fredag, och en lördag i månaden :] vad jobbar du med då?

    SvaraRadera