torsdag 25 februari 2010

Twilight - the movie

Det blev som jag visste att det skulle bli. När Andreas hade kommit hem från jobbet gick vi till Hemmakväll och hyrde min efterlängtade Twilight. Vi har precis sett den och tyvärr är jag fortfarande besviken. Jag har ju sett filmen en gång tidigare, innan jag läste boken, och jag förstod inte alls vad det var som var så himla bra med den. Jag fårstår det inte nu heller. Som vanligt när det görs filmer av böcker har dom tagit bort och ändrat så mycket, för mycket. Och inte till dess fördel! Boken är 1000 gånger bättre! Filmen går så fort fram, den känns så stressad jämfört med boken. Dessutom är Bellas och Edwards kärlek mycket större, intensivare, vackrare och helt fantastisk i boken. Jag har gråtit när jag läst om den i boken. Dom visar den mycket mer mot varandra i boken så man fårstår och uppfattar det inte alls på samma sätt i filmen. Dom säger ju inte ens jag älskar dig till varandra i filmen, vilket dom gör fleeera gånger i boken.

Gud vad tjatigt detta blev. Förlåt. Men tyvärr så är filmen inte på långa vägar lika bra som boken. Boken är bland det bästa jag någonsin har läst! Så läs boken (böckerna) istället!! Filmen saknar det där lilla extra som boken har, det som gör att man bara måste läsa vidare och få veta vad som ska hända härnäst.

Jag måste bara få tillägga att i boken är Edward sjukt j*vla snygg (jag menar, jag har ju i princip blivit kär i honom genom boken! Haha!) och tyvärr kan jag inte säga att jag tycker han är en sån riktig hottie i filmen... bara lite ;)

Läs boken. Punkt.

8 kommentarer:

  1. Edwards blick gör ju hela filmen! I boken är det mer samtal, i filmen mer kemi.. :)/SofiaL

    SvaraRadera
  2. böckerna e bra mycket bättre ja.. men ja ser ändå filmerna för ja gillar dom rent generellt. men ska man jämnföra så är böckerna bättre :)

    SvaraRadera
  3. Jag är nog den enda tjejen som inte är jätte kär i Edward, kan ha att göra med att jag inte har läst böckerna? ;)

    SvaraRadera
  4. Håller med dig till en del. Om jag inte hade läst böckerna och blivit heelt kär i dem ( och edward :P ) så hade jag inte gillat filmerna lika mycket som jag annars inte hade gjort. Men jag finner en charm i filmerna och dessutom gillar jag böckerna så pass mycket så det blir helt enkelt så att jag gillar filmerna :)

    SvaraRadera
  5. Ja alltså om dom hade lagt ner mer tid som på harry potter filmerna så skulle dom kunna bli as bra, kanske bättre än harry potter t.o.m

    SvaraRadera
  6. Jag såg filmen före jag upptäckte att det fanns böcker. Filmen fick mig pladask på fall (den är ju råsnygg) medan jag tyckte att första boken var lite väl "tonårs-bok" i hur den är skriven. (trots att den också är bra) :)

    SvaraRadera
  7. SV: Förstår precis vad du menar. :) Jag hade gärna sett 1 timme till film om dom tog me lite mer scener som jag tycker är viktiga och lite mer känsla i filmen.. Hade gärna suttit å njutit i 3 timmar iställe för 2 om dom bara hade tagit lite mer tid att förstå känslan i böckerna.

    Äger alla 4 böcker och jag har nog läst dom ett x antal ggr allihopa ^^ Väntar med spänning på nästa film nu så ja får se lite "action" mellan Bella & Jacob ;) Dom scenerna i böckerna gör mig alldeles pirrig!! :O Och de lilla man fick se i New Moon gjorde nästan så ja vela butta bort bella från bilen/köket och ta hennes plats xD

    SvaraRadera
  8. hehe, snyggare i boken? :) i din fantasi då?

    SvaraRadera