söndag 12 juni 2011

Hälsosam viktminskning – del 8

Ett av de bästa sätten att nå en hälsosam kost vid viktminskning är att laga mat själv och äta på regelbundna tider. Välj ut några hälsosamma recept som du gillar och gör dem till en rutin. Om du har tre eller fyra måltider planerade i veckan och äter matrester de övriga kvällarna så kommer de bli svårare att falla för onyttigheter.

För att underlätta matlagning hemma är det viktigt att fylla skafferiet med livsmedel som uppmuntrar hälsosam matlagning. Ut med alla onyttigheter, processade produkter och färdiglagat.

Detta är bra att ha i skafferiet, kylen och frysen:
  • Färska och frysta grönsaker
  • Färsk och fryst frukt
  • Fryst frukt och bär att göra smoothies och desserter av.
  • Vitlök, lök, morötter och selleri.
  • Hälsosamma basvaror som t.ex. fullkornsris, basmatiris, fullkornspasta, quinoa.
  • Fullkornsbröd och tortillas för hälsosamma smörgåsar och wraps.
  • Bönor och linser som t.ex. svarta bönor, kikärtor och kidneybönor.
  • Fryst majs, ärtor och andra grönsaker som tillbehör och förrätter.
  • Olika typer av sallader plus tillbehör som torkad frukt, nötter, bönor och frön.
  • Färska och torkade örter och kryddor.
  • Hälsosamma fetter och oljor till matlagning, till exempel olivolja och rapsolja.
  • Osaltade nötter för småätande/mellanmål. Exempelvis mandel, valnötter, cashewnötter, jordnötter och pistaschnötter.
  • Vinäger, t.ex. balsamvinäger, vittvinsvinäger, rödvinsvinäger till sallader och grönsaker.
  • Starka ostar, som exempelvis parmesan eller ädelost för intensiv smak i sallader, pasta och soppor.

2 kommentarer:

  1. Du slår in öppna dörrar i inlägg efter inlägg om kost tycker jag. Inget som ingen vet s a s för att leva sundare.

    Efterlyser mer substans i din annars förträffliga blogg. Djupare ämnen.

    Som:

    var står Du politiskt?


    bästa bok Du läst?


    mest uppskattade film, etc...



    Bloggvärlden kryllar av småviktiga nippertippor som tjattrar om mode, smink, skvaller, viktnojja, extremdieter och krångliga motionsformer och mirakelmetoder...

    Hittills har Du iaf varit ett utsökt undantag från detta och visat upp Dig som den undersköna varelse Du är. Och det uppskattas alltid.


    Gud var på väldigt gott humör när han skapade Dig.

    SvaraRadera
  2. Svar till Useldinger:
    Ja jag vet att det inte är några nyheter jag kommer med men det är inte meningen heller. Snarare tips och/eller påminnelser...

    Jag vill inte skriva om politik för det är jag inte intresserad av och detta är en blogg som handlar om min viktresa (som det står med stora bokstäver i headern). Jag vill att min blogg ska handla om mig och mitt försök att gå ner i vikt och bli mer hälsosam.

    Filmer skriver jag ju om lite då och då eftersom det är ett ganska stort intresse jag har och jag har faktiskt skrivit vilken/vilka som är de bästa böckerna jag läst. Jag har faktiskt bloggat sen 2007 så nog har jag skrivit om lite annat än hälsa och viktminskning!

    Jag försöker inte sticka ut från resten av bloggvärlden. Jag är bara mig själv och skriver om mitt liv, min vardag. Passar det inte dig så behöver du ju helt enkelt inte fortsätta läsa.

    Tack för komplimangerna!

    SvaraRadera