måndag 4 juli 2011

Shapeup Club

Jag har hittat en jättebra sida: http://www.shapeupclub.com/. Den finns även som app men eftersom jag inte äger en "smartphone" får jag nöja mig med att använda den på min dator istället.

Shapeup club är ett hjälpedel för att hålla koll på hälsan vare sig man vill gå ner, gå upp eller stå stilla i vikt. Man får en "personlig kaloriplan" baserad på längd, vikt, ålder, aktivitetsnivå och såklart om man vill gå upp/ner i vikt eller bara ha koll på vad man äter. Shapeup club hjälper dig att hålla koll på ditt matintag och din träning. Man lägger alltså in allt man äter och tränar i sin "dagbok" och får veta hur många kalorier man ätit/tränat och även andelen protein, kolhydrater och fett.

Jag har fyllt i vad jag väger idag, vad min målvikt är samt att jag vill gå ner 0,5 kg i veckan. Jag fick till svar att jag ska äta 1400 kcal per dag (var egentligen strax över 1400 men jag rundade av till 1400) och att jag då kan nå min målvikt inom 31 veckor. 1400 kcal per dag tycker jag känns rimligt. Idag har jag ätit normalt (frukost, lunch, middag och ett mellanmål) och har kommit upp i 1381 kcal, så jag är nöjd.

Man kan även fylla i hur stor andel protein, kolhydrater respektive fett man vill ligga på per dag. Jag har gått efter livsmedelsverkets rekommendation och valde:
20% protein (rekommendationen är 10-20%)
50% kolhydrater (rekommendationen är 50-60%)
30% fett (rekommendationen är 30%)


Jag gillar som sagt denna sida skarp och tycker att det är ett lätt sätt att hålla koll på sig själv. Visst kan det vara segt att fylla i allt man äter och tränar men det lönar sig förhoppningsvis i längden.

2 kommentarer:

  1. Oh härligt! Den ska jag spana in :)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Har precis börjat använda Shape up och jag undrar hur min viktminskning påverkas av att jag äter mindre än den kalorimängd man ska, även vad som händer om man äter mindre än rekkomenderad protein/kolgydrat/fett-mängd? Står inte på hemsidan hur det bör följas för maximal effekt... Tacksam för svar! :)

    SvaraRadera