söndag 24 november 2013

Välkommen vecka 21

IMG_7884 IMG_7878IMG_7880 IMG_7877

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Bebisen: Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Det har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram. Ytteröronen börjar få sin slutgiltiga form och sitter nu på rätt plats på fostrets huvud. Fostret kan höra och reagerar på både ljud och ljus. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten.

Egna tankar om föregående vecka: Ytterligare en bra vecka har passerat. Jag har dock börjat känna av lite krämpor. Jag blir ganska snabbt trött i både fötterna och ryggen när jag är aktiv. Dessutom har jag börjat få lite halsbränna. Den är väldigt lindrig och det är inte ens varje dag, så jag klagar inte (än). Blir den värre får jag köpa medicin.
Annars njuter jag mer och mer av att vara gravid. Magen syns nu och har börjat ta emot när jag böjer mig ner/framåt. Jag har fortfarande inte känt av några rörelser, men det är härligt ändå! Det växer ju en liten människa i min mage ♥

3 kommentarer:

  1. Så mysigt♥
    Ja magen växer så det knakar :-D hoppas verkligen att du slipper den hemska halsbränna jag har. Kvittar vad du äter så bränner d bra .
    Puss ♥

    SvaraRadera
  2. vad roligt att hitta din blogg, jag är bara några veckor före dig :) kul att följa någon som är ungefär lika långt gången! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! :) Då får jag spana in fin blogg också ju!

      Radera