måndag 30 december 2013

Välkommen vecka 26

IMG_8414 IMG_8403 

Kroppen: Magen växer rejält och en del kvinnor får hudbristningar som ser ut som blåskimrande linjer. De beror sannolikt på hormoner. Ofta kliar det rejält om huden brister och kan lindras genom att smörja in med en mjukgörande kräm. Hudbristningarna kommer att blekna då du inte längre är gravid. Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Bebisen: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan andas in och ut och tränar sig genom att fylla lungorna med fostervatten. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret. Längden är nu cirka 35 centimeter och vikten är ett knappt kilo.

Egna tankar om föregående vecka: Julveckan har passerat och vi har flera gånger tänkt att nästa jul har vi en liten åttamånaders pojke eller flicka hos oss! Underbart ♥
Min första lediga vecka har passerat och jag har mått mycket bra! Nästan ingen halsbränna alls och ryggen har jag bara känt av när vi t.ex. var ute på mellandagsrean. Jag klarar inte av att gå och stå lika länge, utan behöver sätta mig och vila lite oftare. Eftersom jag har varit ledig hela veckan har det blivit mycket slappande och mys så jag känner att jag har fått vila upp mig ordentligt. Vi var även ute och tittade på de två barnvagnarna vi velar mellan och har nu äntligen tagit ett beslut! Det känns bra och jag tvivlar inte en sekund på att vi inte kommer bli nöjda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar