fredag 23 maj 2014

Ellen 1 månad

För en månad sedan, den 23 april, låg vi på BB och njöt för fullt av vår nyfödda lilla prinsessa. Idag, en månad senare, njuter vi fortfarande av varenda dag som går tillsammans med dig ♥

Vi jobbar på att försöka få in lite rutiner i vår vardag, men den ena dagen är ju inte riktigt den andra lik. Vissa dagar vill du sova upp till 6-7 timmar i sträck, och andra vill du mest vara vaken och ligga i någons famn. Du sover antingen i din vagn eller i ditt babynest (på soffan eller i din säng). Du helammas och det oftast med 3-4 timmars mellanrum, men ibland går det upp till 6-7 timmar om du väljer att ta en lång sovstund. Du brukar somna mellan 20-22 och vaknar för ett nattmål oftast mellan 2.00-4.00 och sedan igen vid 6.00-8.00. Efter det vill du helst inte somna om utan är vaken ett par timmar innan det är dags för mat igen. Vi övar på att du ska tycka om att sitta i din babysitter eller ligga i gymmet. I dagsläget accepterar du att sitta/ligga en kort stund innan du blir uttråkad och börjar gnälla.

Vid 4 veckors (och 1 dags) ålder vägde du 4570 gram och var 57 cm lång. Du är väldigt stark i nacken och har tränat den frivilligt i princip ända sedan du föddes. När du ligger på våra bröst vill du genast lyfta ditt huvud och titta på oss och även allt annat runt omkring. Du följer oss med blicken, tittar och gör små grimaser när vi pratar med dig. För ett par dagar sedan började du även ge oss små ljuvliga svarsleenden.

Vår första månad med dig har verkligen rusat förbi! Alla påminner hela tiden om att njuta av denna tiden för helt plötsligt har hon fyllt ett år och kan både gå och prata. Jag försöker verkligen njuta, leva i nuet, men tycker att tiden går väldigt fort så jag känner mig även lite stressad till och från. Jag ser i alla fall fram emot att få fortsätta se dig utvecklas och lära dig nya saker. Och jag lovar att jag ska göra mitt allra bästa för att vara en så bra mamma som möjligt till dig min fina dotter ♥


IMG_0195

Bara 2 veckor gammal på denna bild.
Dags att ta lite nya foton nu!

1 kommentar:

  1. Oh va fint skrevet 💞
    Ja njut! Jag känner mig också stressad. Nästa månad blir Emilia Ett halvår!!!! 😦😵 vart tar tiden vägen?

    SvaraRadera